There are over 100 works that are documented, but only 32 signed and dated works are known today. She was subsequently appointed as Portraitist in Ordinary at the Vatican. Murphy, Caroline P. (1996). Lavinia Fontana wurde in die Akademie Roms gewählt und zählte zu den herausragenden Malpersönlichkeiten ihrer Zeit. Lavinia Fontana (Bologna, 24 augustus 1552 – Rome, 11 augustus 1614) was een kunstschilderes uit de Italiaanse renaissance.Ze wordt als de eerste vrouwelijke kunstenaar beschouwd die net als haar mannelijke collega's buiten hof en klooster werkte. Elle meurt à Rome à 61 ans en 1614, entourée de trois enfants survivants sur les onze qu'elle a mis au monde. Antonio Moccia di Ferrazzano. [21] She was the only woman artist featured in Giulio Mancini's Considerazioni sulla pittura (Considerations on Painting). [3] She was perhaps the first woman artist to paint female nudes, but this is a topic of controversy among art historians. [13] Zappi took care of the household and served as an agent and painting assistant to his wife, including painting minor elements of paintings such as draperies. [4], Lavinia Fontana was born in Bologna in 1552[5] to Prospero Fontana and Antonia de' Bonardis. Lavinia Fontana est né à Bologne, la fille du peintre Prospero Fontana, qui était un peintre éminent de l’école de Bologne à l’époque et a servi son professeur. Pittura in Emilia dei secoli XVI e XVII. This depiction of two coexisting roles was common for sixteenth-century women artists. in Nell'eta' di Correggio e dei Carracci. Il était courant que les femmes peignent, en particulier des sujets « mineurs », des portraits familiaux, des natures mortes, pour le loisir, aucune n’était donc peintre de profession. En 1600, on lui commande un grand tableau d'autel la Vision de saint Hyacinthe pour l'église Sainte-Sabine de Rome. Lavinia Fontana’s authorship has also been confirmed upon firsthand inspection by Dr. Babette Bohn (verbal communication, January 2014), who also dates the portrait to the mid-1580s. El estilo de Lavinia fue, efectivamente, muy cercano al manierismo tardío que practicaba su padre. Son père est peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. Sie schuf vor allem Porträts und Altargemälde. She is best known for her successful portraiture, but also worked in the genres of mythology and religious painting. 1592, Huile sur toile l Dépôt de l’Etat, 1874 l Inv. Haar oeuvre omvat meer dan 100 werken en is het grootste van alle vrouwelijke kunstenaars van voor 1700. À 25 ans, en 1577, Lavinia Fontana épouse un peintre mineur Gian Paolo Zappi d'Imola, qui arrête sa carrière pour devenir son assistant. Lavinia Fontana est l’une des premières femmes peintres « professionnelles » en Europe à avoir accédé à la reconnaissance à une époque, la fin du 16° siècle italien, où celles-ci n’avaient aucune réelle indépendance. Bon, d'accord, il y avait déjà eu des femmes qui peignaient, enfermées dans une cour ou dans un couvent, et passant leur vie à faire de gentils portraits. Biographie. En 1604, dans le palais du cardinal d'Este, elle réalise le retable (détruit) pour la Basilique de Saint-Paul-hors-les-murs, qui n'a aucun succès auprès du public romain. Très appréciée du pape Grégoire XIII et sensible à l'idéologie de la Contre-Réforme, elle exécute, en 1584, son premier retable La Madone avec saint Pierre Chrysologue et saint Cassien. [23] She was a very successful artist who was well commissioned and was able to financially profit from her art. [24], The Counter-Reformation and the Council of Trent's recommendations for religious art defined Fontana's treatment of subjects and themes in her paintings. Obschon sie nahezu ihr gesamtes Leben in Bologna tätig war, waren ihre Gemälde auch in Rom und in Spanien gefragt. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana et d'Antonia de' Bonardis. This page was last edited on 5 January 2021, at 08:24. 12 janv. Some of her portraits were once wrongly attributed to her contemporary Guido Reni. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Lavinia, peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. Lavinia Fontana, connue aussi sous le nom de Lavinia Zappi (Bologne, 24 août 1552 - Rome, 11 août 1614) est une peintre italienne maniériste de l'école romaine au succès incontesté. Ya desde muy joven se hizo un nombre como pintora de pequeñas obras de … Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana et d'Antonia de' Bonardis. Cheney, Liana (Spring-Summer 1984). Excellent status as a daughter, wife, and mother was a prerequisite to her career due to the moral standards of the day. [6] Her elder sister Emilia died in 1568 when Lavinia was sixteen. As a student of Ludovico Carracci, she gradually adopted the Carracciesque style, with strong quasi-Venetian coloring. [27], Among art historians, there is a controversy over Fontana's depiction of the nude female form in her paintings. She was baptized on August 24, 1552 at the cathedral of San Pietro. Elle se consacre, dans un premier temps, à des tableaux de petite dimensions répondant à des commandes et à des actes de dévotion privés, tel que Cristo con i simboli della Passione (1576), conservé au Musée d'Art d'El Paso. [30], Assumption of the Virgin with Saints Peter Chrysologus and Cassian, 1584 – Palazzo Comunale, Imola, Ritratto della famiglia Maselli, c. 1565-1614, oil on canvas, "Cornell Fine Arts Museum, Collection Overview", "Lavinia Fontana, 1552-1614, Bolognese Painter by Felice Antonio Casone", "Lavinia Fontana and the female self-portrait", "Curator's Travelogue: Women Artists of Bologna", https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Lavinia_Fontana&oldid=998418133, Wikipedia articles incorporating a citation from the 1911 Encyclopaedia Britannica with Wikisource reference, Wikipedia articles incorporating text from the 1911 Encyclopædia Britannica, Wikipedia articles with PLWABN identifiers, Wikipedia articles with RKDartists identifiers, Wikipedia articles with SELIBR identifiers, Wikipedia articles with SNAC-ID identifiers, Wikipedia articles with SUDOC identifiers, Wikipedia articles with WORLDCATID identifiers, Creative Commons Attribution-ShareAlike License. Vers 1590, elle réalise La Naissance de la vierge. Quand elle épouse, en 1557, le peintre Gian Paolo Zappi, son talent est déjà reconnu et elle réalise les portraits de notables de Bologne. He also posits that this is the first visual rendition of Cesare Ripa's 1603 description of Pittura.[18]. Lavinia Fontana a travaillé dans les mêmes domaines que ses adversai res du sex oposé, qui n´avaient pas trouvé de patronage à la cour ou aux monastères.Mais elle a pûdifficilement atteindre un tel rôle sans le soutien de son père. En 1594 elle fait le portrait d'Antonietta (dite Tognina) Gonsalvus, une jeune fille atteinte d'hypertrichose (maladie ultra-rare provoquant une pilosité extreme sur le visage). Davis Museum and Cultural Center – Wellesley, Massachusetts. [20], Lavinia is immortalized as the subject of Portrait of a Woman (1595) by Paolo Veronese. She is regarded as the first female career artist in Western Europe as she relied on commissions for her income. 1552-1614 Lavinia Fontana est née à Bologne le 24 août 1552. Her … She is best known for her successful portraiture, but also worked in the genres of mythology and religious painting. Fue hija del pintor Prospero Fontana, pintor de la escuela de Bolonia, que le enseñó el oficio. [11] In addition to portraits, she later created large scale paintings with religious and mythological themes which sometimes included female nudes. Prospero was a prominent painter of the School of Bologna at the time and served as her teacher. Les portraits d'humanistes qu'elle réalise entre 1575 et 1585 font preuve d'un rendu psychologique des émotions[1]. Davis Museum, Wellesley College, Wellesley, Massachusetts. Son style typiquement maniériste peut être illustré par ce tableau qui emprunte au chef-d’œuvre de Pontormo de 1528tout en respectant les préceptes de compo… Son père est peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. Les études d'après modèle nu sont interdits aux femmes car il est inconvenant, pour une femme, de peindre des hommes. [1][2] Her family relied on her career as a painter, and her husband served as her agent and raised their eleven children. She died in the city of Rome on August 11, 1614 and was subsequently buried at Santa Maria sopra Minerva. Voir plus d'idées sur le thème peintres italiens, femme peintre, mode renaissance. Lavinia Fontana learned painting from her father, Prospero Fontana, who was a highly-respected artist in Bologna. She gained the patronage of the Buoncompagni, of which Pope Gregory XIII was a member. [7], Her earliest known work, Child of the Monkey, was painted in 1575 at the age of 23. Lavinia Fontana, connue aussi sous le nom de Lavinia Zappi (Bologne, 24 août 1552 - Rome, 11 août 1614), est une peintre italienne maniériste de l'école romaine[1]. [26] Fontana's self-portraiture strikes a balance between presenting the artist as a distinguished lady and as a professional artist. [24] Demand for portraits of family and children rose due to the Roman Catholic Church's emphasis on family values. "Lavinia Fontana—Bologna 1552—Roma 1614." modifier - modifier le code - modifier Wikidata. Portraits de trois peintres italiennes de la fin de la Renaissance restées dans l'ombre de leurs pairs masculins : Sofonisba Anguissola (1532-1625), Lavinia Fontana (1552-1614) et Artemisia Gentileschi (1593-vers 1652). L'attention qu'elle porte au détail rappelle le travail d'une autre représentante de la Renaissance originair… Lavinia Fontana (Bolonia, bautizada el 24 de agosto de 1552-Roma, 11 de agosto de 1614) fue una pintora italiana del primer barroco. D.874.15. "Lavinia Fontana, Boston 'Holy Family'". There are 25 more that can be attributed to her, making hers the largest oeuvre for any female artist prior to 1700. Vers la fin des années 1570, la jeune fille se fait connaître dans la ville par ses portraits, notamment l'Autoportrait au clavecin (1577, académie de Saint-Luc à Rome) et le très formaliste Famille Gozzadini (1584, pinacothèque de Bologne). Lavinia's mythology paintings which feature nude figures are being increasingly studied by art historians. She was the first woman artist to paint female nudes, and was the main breadwinner of a family of 13. Milano-Roma: Jandi Sapi, 1989. Lavinia Fontana: Sagrada Familia con Santa Margarita y San Francisco. A year earlier, Fontana’s firstborn child died, so her bereavement may have partially inspired the painting. Lavinia Fontana (August 24, 1552 – August 11, 1614) was an Italian painter. Fontana studied with her father, Prospero Fontana (c. 1512–97), a Our painting is closely related to another portrait by Lavinia of nearly identical size and format (Fig. She also received an academic education. "Lavinia Fontana and 'Le Dame della Citta': understanding female artistic patronage in late sixteenth-century Bologna.". Oil on canvas, 127 × 104.1 cm (50 × 41 in.). She is regarded as the first female career artist in Western Europe as she relied on commissions for her income. [8] Bolognese society at large was supportive of Fontana's artistic career, providing opportunities and connections that were not available to women in other locales. Elle est élue membre de l'Académie des Beaux-Arts de Rome. Le tableau est cependant un succès à tel point qu'en 1603, elle s'installe à Rome. La poursuite de l’entreprise familiale était typique à l’époque. This is a rare genetic disorder which causes an abnormal amount of hair on the body. Lavinia Fontana (Bologne, Italie, 1552 - Rome, Italie, 1614) fut quant à elle l'une des artistes les plus reconnues de son temps, devenant même peintre officielle de la cour des papes Clément VIII et Paul V. Dans ses peintures, on peut apprécier son goût du détail et sa grande technique dans la création de bijoux et de tissus. Béatrice Didier, Antoinette Fouque, Mireille Calle-Gruber, sous la dir., Notices dans des dictionnaires ou encyclopédies généralistes, Portrait d'homme assis feuilletant un livre, dit Portrait du sénateur Orsini, Étude de la biographie et des œuvres de Lavinia Fontana par Jean-Claude Bourdais, Analyse du tableau "Mars et Vénus" de Lavinia Fontana (1600-1610) et biographie (décembre 2019), https://fr.wikipedia.org/w/index.php?title=Lavinia_Fontana&oldid=177688425, Catégorie Commons avec lien local identique sur Wikidata, Article de Wikipédia avec notice d'autorité, Page pointant vers des bases relatives aux beaux-arts, Page pointant vers des dictionnaires ou encyclopédies généralistes, Portail:Biographie/Articles liés/Peinture, licence Creative Commons attribution, partage dans les mêmes conditions, comment citer les auteurs et mentionner la licence, Saint Jean et l'Apocalisse, Urbino coll. Sin lugar a dudas, puede ser considerada una de las pintoras más destacadas de la Historia del Arte. This extensively illustrated book is the first comprehensive study of Fontana in the English language. Liana De Girolami Cheney argues that the naturalism of the figures may indicate that Fontana used live nude models. [12] She gave birth to 11 children, though only 3 outlived her: Flaminio, Orazio, and Prospero. She was elected into the Accademia di San Luca of Rome. [10] Her relationships with female clients were often unusually warm; multiple women who sat for portraits, such as the Duchess of Sora Constanza Sforza Boncompagni, later served as namesakes or godmothers for Fontana's children. Lavinia Fontana (Bolonia, bautizada el 24 de agosto de 1552-Roma, 11 de agosto de 1614) fue una pintora italiana del primer barroco. Née à Bologne en 1552, Lavinia Fontana étudie la peinture maniériste auprès de son père, Prospero Fontana (1512 env.-1597), représentant mineur de l'école bolognaise. Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre.

Basket Covid Zone Rouge, Bord De Loire Tours Interdit, Jouet Quick Aout 2020, Auberge De La Paix Briançon, Bus Aménagé Occasion à Vendre En France, Laine De Verre Leroy Merlin, Grohe Mitigeur Mural, Différentes Sortes D'humour, Foire St Michel Le Havre 2020 Covid,